کد مطلب:29460 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:90

پیمان برادری بستن پیامبر بین یارانش پس از هجرت












4665. المناقب - به نقل از حذیفة بن یمان -:پیامبر خدا بین یاران انصار و مهاجر خود، پیمان برادری بست و هركس را با همانندش برادر می ساخت. آن گاه دست علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و فرمود:«این، برادر من است».

حذیفه گفت:پیامبر خدا، سرور مسلمانان، پیشوای پرهیزگاران و فرستاده پروردگار جهانیان كه در بین مردم، برای او شبیه و همانندی نیست، با علی بن ابی طالب برادرند.[1].

4666. السیرة النبویّة - به نقل از ابن اسحاق -:پیامبر خدا بین یاران مهاجر و انصار خود، پیمان برادری بست و طبق آنچه كه به ما رسیده - كه به خدا پناه می بریم كه چیزی را كه نگفته، به وی نسبت دهیم -، فرمود:«در راه خدا، دو نفر دو نفر، برادر شوید». آن گاه، دست علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و فرمود:«این، برادر من است».

پس پیامبر خدا، سرور فرستادگان، پیشوای پرهیزگاران، فرستاده پروردگار جهانیان، كسی كه در بین بندگان، همسنگ و همانند او نیست، با علی بن ابی طالب علیه السلام برادر گردیدند و حمزة بن عبد المطلب، شیر خدا و شیر پیامبر خدا و عموی او - و زید بن حارثه، آزاد شده پیامبر خدا، برادر شدند و در جنگ اُحد، به هنگامی كه حمزه در جنگ شركت كرد، او را در صورت مرگش وصیّ خود قرار داد، و جعفر بن ابی طالب، ذوجناحین - كه در بهشت پرواز می كند - و معاذ بن جبل از بنی سلیم، برادر یكدیگر شدند.

ابن هشام می گوید:جعفر بن ابی طالب، در آن روزها، بیشتر مواقع در حبشه بود.[2].

4667. الطبقات الكبری - به نقل از محمّد بن عمر بن علی -:هنگامی كه پیامبرخدا آمد، در بین بعضی از مهاجران با یكدیگر، پیمان برادری بست، چنان كه بین پاره ای مهاجران و انصار، پیمان برادری بست، و پیمان برادری، جز قبل از جنگ بدر نبود و بین آنان، بر پایه حق و مواسات، پیمان برادری برقرار كرد و پیامبر خدا، بین خود و علی بن ابی طالب، پیمان برادری بست.[3].









    1. مناقب علی بن أبی طالب: 60/38، الأمالی، طوسی:1415/587، كشف الغمّة:329/1.
    2. السیرة النبویّة، ابن هشام:150/2، البدایة والنهایة:226/3.
    3. الطبقات الكبری:22/3.